top of page

Neurodiversiteit en studeren

Bijgewerkt op: 19 sep. 2023

Neurodiversiteit en studeren

Ons onderwijssysteem is gebaseerd op neurotypische mensen en dus Bottom-up. Neuro-divergente mensen werken beter met Top- Down. Dit komt omdat beiden hersenhelften anders werken. Om te weten welk systeem bij je hoort, dien je eerst te weten of je neurotypisch of neurodivergent bent. ASS, ADHD, ADD, hoogsensitiviteit, PTSS, hoogbegaafdheid, …... horen allemaal bij neurodivergentie. Neurodivergentie is geen ziekte, het zegt gewoon iets over hoe onze hersenen informatie, prikkels, emoties verwerken en dat het afwijkt van wat de maatschappij, over heel de wereld, als standaard wordt beschouwt. Dit is niet zo raar als je weet dat de DSM (diagnostisch en statistisch handboek van psychische stoornissen) gebruikt wordt als standaard voor diagnosering. Dit komt omdat, om de x aantal jaar prominente psychiaters van over heel de wereld samenkomen, om te kijken of er visies, criteria, behandelingen herbekeken dienen te worden, zo kan er een gestelde diagnose overal hetzelfde geïnterpreteerd worden.


Wat is top-down denken?

Top-down denken is een holistische manier van denken, je kijkt dus naar het geheel. Je kijkt dus vanuit het geheel, het resultaat, eindtermen, en zo ontleed je de stukjes verder. Voor een top-down denker is alle kennis, onderdeel van de wereld om zich heen. Kennis is met elkaar verbonden en heeft betekenis nodig om bruikbaar opgeslagen te worden. Er wordt gedacht vanuit het ‘waarom’ naar het ‘hoe’.

Hiertegenover staat bottom-up denken. Hierin wordt kennis opgebouwd vanuit afzonderlijke delen. Het einddoel wordt opgedeeld in verschillende kleindere stappen, om zo tot bij de laatste stap een begrip en beeld te hebben bij het einddoel. De waarom vraag staat hier niet voorop.

Dat klinkt misschien abstract, daarom helpt dit plaatje hopelijk:

Je kan de vergelijking maken met inductief en deductief redeneren. Bij deductief redeneren (Top-Down) worden waarnemingen begrepen vanuit een overkoepelende wet. Binnen inductief redeneren (Bottom-up) wordt er vanuit verschillende waarnemingen een overkoepelende wet geformuleerd

Top-down denken is dus géén beperking in het denkvermogen. Top-down denken lijkt karakteristiek voor hoogbegaafde mensen. Wetenschappelijk is dit echter heel moeilijk om te onderzoeken, omdat de huidige middelen voor het onderzoeken van zulk gedachtegoed, niet toereikend zijn. Op papier zijn de meeste lesmethoden in het onderwijs echter bottom-up opgedeeld. Kinderen hebben vaak weinig inzicht in het einddoel van de lesstof. Hierdoor zie ik veel kinderen die als een soort kip zonder kop gaan leren en opdrachten maken omdat de leerkracht heeft gezegd dat ze dat moeten doen.


*note: deze tekst is ook Top-Down samengesteld; vertrekkend vanuit een geheel, definitie zo naar het waarom en hoe.

29 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Wanneer ben je klaar voor een baby als persoon/ koppel?

Eén van de grootste persoonlijke vraagstukken waar iedere (jong)volwassene voor komt te staan: Ben ik klaar voor een kind? En wanneer kun je spreken van klaar zijn voor een kind? Het kan zijn dat je o

Waarom vrouwen, mannen testen.

Evolutionaire theorie simpel uitgelegd waarom vrouwen mannen testen En hoe je met je ex hoort om te gaan als je een nieuwe relatie hebt. Duidelijk en goed communiceren voor de kinderen is prima. Er be

Hoe vindt je de juiste partner?? volgens Esther Perel

Als je je toekomstige partner zoekt en inschat of deze bij je past naargelang geld en status, doe je onrecht aan. Stop met het evalueren met personen, iemands aandacht te zoeken, stop potentiële partn

bottom of page